„Tvrdenie, že niekto patrí do „starého železa“ presne vystihuje skutočnosť. Viditeľnou ´hrdzouʹ sú vrásky. To, čo je viditeľné na tvári, neustále prebieha aj v našom tele.“ - Claus Barta

Voľné radikály – najväčší nepriatelia nášho zdravia 

Najväčšími nepriateľmi nášho zdravia, spúšťačmi procesov predčasného starnutia a hlavnými pôvodcami mnohých chronických chorôb sú voľné radikály, nestabilné zlúčeniny kyslíka, ktoré napádajú naše telesné a mozgové bunky. Tieto agresívne látky kradnú elektróny iným molekulám:  proteínom, lipidom a genetickému materiálu. V dôsledku toho sa neustále tvoria nové nestabilné molekuly a vzniká začarovaný kruh. Táto krádež elektrónov sa nazýva oxidácia a spôsobuje poškodenie buniek a starnutie. Voľné radikály sa menia na „strely“, ktoré atakujú steny mitochondrií, energetických elektrární v našich bunkách, a menia ich na jedovaté látky, ktoré prenikajú do buniek, v ktorých môžu dokonca poškodzovať DNA. V nervových bunkách spôsobujú voľné radikály úbytok dendritov, miest prijímania informácií, a miznutie synapsií, miest prenosu informácií medzi nervovými bunkami. V dôsledku toho sa stále viac narušuje komunikácia medzi nervovými bunkami. Poškodenia spôsobené voľnými radikálmi dokonca ohrozujú život neurónov, nervových buniek, a vedú k vzniku ochorení ako je Alzheimer, Parkinson a amyotrofická laterálna skleróza (ALS). 


Antioxidanty, silní súperi  

Antioxidanty sú protihráčmi voľných radikálov: poskytujú voľným radikálom elektróny, čím ich neutralizujú. Podobne ako vo vedecko-fantastickom filme sa aj v našom tele neustále odohráva boj týchto dvoch skupín. Antioxidanty pohlcujú voľné radikály podobne ako ochranné štíty pohlcujú strely z laserového dela. Antioxidanty nájdeme aj v domácich druhoch ovocia a zeleniny, ako sú jahody, borievky a surový špenát, predovšetkým však v tropických plodoch, pričom Moriga vedie. V pokuse so zvieratami sa podávaním  antioxidantov podarilo zvrátiť stratu pamäti. Antioxidanty dokážu spomaliť progresiu Alzheimerovej choroby. Dr. Russel Blaylock z Medical Center Univerzity Mississippi hovorí: „Starnutie nervového systému ide ruka v ruke so životom plným poškodení, z ktorých mnohé súvisia s jediným procesom: tvorbou voľných radikálov a nimi spôsobenými poškodeniami.“


Voľné radikály ohrozujú mozog  

Pôsobenie voľných radikálov vedie k predčasnému starnutiu, vzniku ochorení ako je rakovina, diabetes, choroby srdca či artritída a tiež k degeneratívnym poškodeniam mozgu. Neexistuje orgán, ktorý by bol ušetrený útokov agresívnych kyslíkových zlúčenín. Každá bunka je atakovaná v priemere desaťtisíckrát za deň a mozog trpí týmito útokmi najviac. Pretože je stále aktívny a jeho metabolizmus prebieha veľmi rýchlo, spotrebuje nadpriemerne veľa kyslíka a živín a tým produkuje aj viac voľných radikálov ako iné orgány. 60 percent sušiny mozgu pozostáva z tuku, ktorý je mimoriadne ohrozený oxidáciou kyslíkom. Hovorovo sa tento proces nazýva stuchnutie. Dôsledkom sú degeneratívne nervové ochorenia ako je Parkinson, demencia a Alzheimer. Oxidácia LDL cholesterolu vedie k tvorbe usadenín na vnútorných stenách artérií – artérioskleróze, ktorá postihuje práve mozog. Ak je pôsobenie voľných radikálov v mozgu príliš deštruktívne, v postihnutých bunkách sa spúšťa proces sebadeštrukcie a bunka odumiera. V niektorých prípadoch už mozog nedokáže plniť svoje funkcie. Mozog má žiaľ najnižšiu antioxidatívnu kapacitu zo všetkých orgánov a „poškodenie žiadneho iného orgánu nie je pre osobnosť a intelekt také tragické ako poškodenie mozgu.“ (Jean Carper, Zázračná potrava pre mozog). 

Po tomto ponurom obraze konečne nasleduje dobrá správa: nikdy nie je príliš neskoro na to, aby sme mozog podporili v jeho boji proti voľným radikálom silnými antioxidantmi. Jean Carper vyzýva: „Zachráň svoj mozog, jedz ovocie a zeleninu.“ Tieto potraviny obsahujú väčšie množstvá antioxidantov, akými sú vitamín C a vitamín E, betakarotenoidov, ako lycopin a zeaxanthin, koenzým Q10, enzýmy, polysacharidy, flavonoidy a polyfenoly. Tie isté antioxidanty, ktoré chránia organizmus pred rakovinou, mozgovou porážkou a srdcovým infarktom, chránia aj mozog pred degeneráciou a rozpadom. 


Moringa, hviezda medzi antioxidantmi  

Príjem 5.000 – 6.000 jednotiek ORAC denne poskytuje dobrú ochranu pre telo a mozog. Priemerný Američan má však príjem iba skromných 1200 ORAC denne a u nás to nevyzerá o nič lepšie. Moringa má najvyššiu hodnotu ORAC zo všetkých skúmaných rastlín. V analýze nemeckého nezávislého a renomovaného laboratória dosiahol prášok z listov Moringy  najvyššie doposiaľ namerané hodnoty 75.000. Len v 10 gramoch tohto prášku prijímame viacej jednotiek ORAC ako je nevyhnutné k optimálnemu posilneniu nášho antioxidačného štítu.  

Antioxidanty prítomné v tejto rastline sa nachádzajú vo všetkých častiach stromu, ale predovšetkým v jeho listoch a kvetoch. A je v nich aj veľké množstvo antioxidačných vitamínov, ako je C, E a karotenoidy. Moringa obsahuje esenciálne mikronutienty s antioxidačnou aktivitou, ako je selén a zinok, a ďalej tiež ďalšie fytočinidlá so silným antioxidačným potenciálom, ako kaempferol, quercetin, rutin a určité kyseliny. Alfa-karotén zabraňuje ochoreniu na rakovinu, luteín chráni oči a kožu, zeaxanthin pôsobí proti makulárnej degenerácii, flavonoidy alebo rastlinné sprievodné látky quercetin, rutin a kaempferol pomáhajú pri zápaloch, alergiách, arterioskleróze, astme a rakovine. Kyselina caffeolychinová je antioxidantom získavaným z moringy so značným liečivým potenciálom. Pomáha napríklad pri všetkých ochoreniach tráviaceho traktu. Ďalej znižuje hladinu cholesterolu, má dehydratačný účinok a posilňuje pečeň.  

Moringa obsahuje mnohé polyfenoly, ktoré tiež pôsobia ako antioxidant. 100 g čerstvých listov Moringy obsahuje 680 mg polyfenolov, sušené listy dokonca 3 470 mg. V 100 g sušených listov Moringy  je 3.960 mg flavonoidov s antioxidačným účinkom. A tak sa dá bez preháňania Moringa označiť za „hasiaci prostriedok“ pôsobiaci proti voľným radikálom. Mnohé vedecké štúdie o antioxidačnom potenciáli Moringy potvrdzujú, že je mimoriadne schopná redukovať oxidačné poškodenia DNA. Denne päť porcií ovocia a zeleniny s obsahom asi 3.500 jednotiek ORAC môže podľa Dr. Prior a Dr. Cao z Tufts University v USA posilniť antioxidačnú kapacitu v krvi v priemere o 20 percent.  

Pre mozog je vysoká koncentrácia C a B vitamínov ako antioxidantov mimoriadne dôležitá.  Nedostatok vitamínov má podľa výskumníkov z univerzít v Göttingene a Gießene škodlivý vplyv na mozgové funkcie predovšetkým u starších ľudí a môže mať za následok záchvaty zúrivosti, apatiu, depresie, úzkosti, zmätenosť a kolísanie nálady. Ľudia s nízkou hladinou vitamínu E bývajú podľa Dr. Reinholda Schmidta z Univerzity Graz v starobe často postihnutí demenciou. Pri pokusoch na zvieratách bolo zistené, že vitamíny dokážu zabrzdiť procesy straty pamäti a schopnosti učenia a dokonca ich aj úplne zvrátiť.   Vzhľadom na svoj bezprecedentný potenciál ako antioxidant je Moringa mimoriadne dôležitá pre ľudí všetkých vekových kategórií, ale predovšetkým pre seniorov, ktorí si chcú užívať jeseň svojho života v dobrom zdraví.