Vitamín C

Vitamín C, ktorý Linus Pauling označoval za „superstar vitamínov“, je medzi vitamínmi, týmito životne dôležitými látkami, preskúmaný najdôkladnejšie.

Telo ho využíva na produkciu kolagénu, štrukturálneho proteínu prítomného predovšetkým vo väzivovom tkanive, ktoré drží celé telo pohromade. Bez kolagénu by sme sa doslova rozpadli. Nedostatok vitamínu C vedie  ku skorbutu, ktorý sa začína stratou zubov. Vitamín C je nevyhnutný pre účinný imunitný systém, hojenie zranení a regeneráciu tkaniva v jazvách. Má antivírusové, antibakteriálne a protirakovinové účinky. Spolu s ďalšími antioxidantmi, ako sú vitamín E, beta-karotén a selén, zneškodňuje voľné radikály. Tým zabraňuje vzniku chronických onemocnení a predčasnému starnutiu. Tento vitamín pôsobí proti oxidácii (žltnutiu) lipidov, hlavnej zložke bunkových membrán, a chráni tak jadro pred poškodením voľnými radikálmi. Vitamín C posilňuje funkciu ciev a môže tak pomáhať predchádzať mozgovej mŕtvici a srdcovému infarktu. Táto životne dôležitá látka neutralizuje toxíny a detoxikuje tak telo, pretože podporuje detoxikačné procesy. Vitamín C okrem toho zlepšuje vstrebávanie železa a vápnika.  

Vitamín C je látka citlivá na svetlo a teplo, ktoré ju môžu úplne zničiť. Vzhľadom k tomu, že ľudské telo si nedokáže samo vitamín C vyrábať, je odkázané na jeho prívod prostredníctvom stravy. Pri našom modernom hektickom životnom štýle sa môže u ľudí veľmi rýchlo prejavovať nedostatok vitamínu C, pretože stresový stav je nepriateľom vitamínu C. Predovšetkým fajčiari, staršie osoby, tehotné ženy, dojčiace matky, ženy užívajúce antikoncepčné pilulky a všetci, ktorí trpia chronickým stresom by mali siahnuť po prírodných zdrojoch vitamínu C ako je napr. Moringa.  Oficiálne sa dávka 60 mg vitamínu C denne pokladá za dostačujúcu. Odborníci na výživu však odporúčajú ako optimálnu dávku 2 g denne. Linus Pauling, ktorý za svoj výskum molekulárnej štruktúry bielkovín v roku 1954 získal Nobelovu cenu, pripustil: „Denne beriem 10 g vitamínu C. 5 g hneď ráno, aby som sa prebral a zvyšok počas dňa.“ Dožil sa viac ako deväťdesiatky. Pri dennom príjme 1 – 2 gramy pre dospelého človeka by sa mohol podstatne znížiť výskyt srdcových ochorení, rakoviny a ďalších chorôb. Naši predkovia v dobe kamennej rovnako ako naši najbližší príbuzní, ľudoopy prijímali, resp. prijímajú vo svojej strave viacero gramov vitamínu C.  


Moringa obsahuje vysokú koncentráciu vitamínu C. 100 g čerstvých listov obsahuje viac než 200 mg vitamínu C, zatiaľ čo 100 ml pomarančového džúsu obsahuje iba 40 mg. Plody Moringy obsahujú dvakrát viac vitamínu C ako pomaranče.